Metoda mini-Eduball to unikalna forma treningu poznawczo-motorycznego oparta na grach, w których uczestnik jednocześnie wykonuje czynności poznawcze i ruchy rękami. Łączy więc różne zadania poznawcze, szczególnie rozwiązywanie problemów matematycznych i językowych, z manipulowaniem piłką. Zadania poznawcze obejmują wykonywanie operacji matematycznych, przetwarzanie alfabetu w pamięci, dzielenie liter na spółgłoski i samogłoski, zapamiętywanie określonych informacji, przestrzeganie określonych zasad oraz analizowanie informacji umieszczonych na piłkach. Z kolei zadania motoryczne obejmują m.in. toczenie piłki wskazanymi palcami, szukanie piłek rękami, łapanie oraz rzucanie piłek odbijających się.
Jednak nie jest to zamknięty zestaw aktywności i zadań, a zasady motoryczne mogą być swobodnie łączone z poznawczymi. Kluczowym aspektem gier mini-Eduball są szczegółowe zasady dotyczące używania ręki dominującej i niedominującej podczas poszczególnych ruchów, dzięki którym aktywowane lub stymulowane są odpowiednie obszary w mózgu.
Metoda może być stosowana w różnych środowiskach i przez szeroką grupę osób. Jest jednak szczególnie zaprojektowana z myślą o małych dzieciach w początkowych etapach edukacji, które uczęszczają do szkoły. Ze względu na swoje rozmiary i materiał, piłki przeznaczone są do użytku w klasie, zarówno podczas lekcji, jak i przerw między zajęciami.